Connect with us

Cultura/Educatie

Vizionarul care a realizat imposibilul. A scăpat de arderea pe rug în ultimul moment.

Published

on

Galileo Galilei este cel care a confirmat experimental ipoteza teoretică a lui Nicolaus Copernic cum că nu Pământul, ci Soarele, s-ar afla în centrul Universului. Tot Galileo Galiei a dezvoltat corect legile mişcării, fiind un ilustru precursor al lui Newton, care s-a născut chiar în anul în care Galilei a murit.

Totodată, Galileo Galilei a descoperit legile pendulului, pe baza lui dezvoltând primul ceas modern din istoria umanităţii. În paranteză fie spus, tot el a inventat şi termometrul, dar şi luneta astronomică.

A scăpat in extremis de arderea pe rug, însă a fost condamnat la inchisoare la domiciliu pana la finele vieţii, pentru obrăznicia de a prezenta realităţile sistemului heliocentric.

Galileo şi-a dedicat o mare parte a vieţii studierii astrelor şi dezvoltării instrumentelor menite să faciliteze observaţiile astronomice. Dincolo de descoperirile sale, revoluţionare la acea vreme, acesta a plătit şi un tribut personal: pierderea vederii. Galileo era fascinat în mod special de Soare, prin urmare, îşi petrecea o mare parte din timp făcând observaţii asupra astrului. In ultimii ani de viaţă, savantul era aproape orb ca urmare a deteriorii grave a retinelor, cauzată de observaţiile sale îndelungate.

După arestul la domiciliu, din 1634, al lui Galileo, ca urmare a procesului care i s-a intentat pentru eretica sa teorie heliocentrică, omul de ştiinţă numai inactiv nu a devenit. În acea perioadă a scris cartea considerată a fi lucrarea de căpătâi a activităţii sale ştiinţifice, denumită “Discursuri şi demonstraţii matematice privind două Ştiinţe noi”, echivalentă ca valoare cu “Principia” lui Newton. Cartea a fost scrisă sub forma unei conversaţii între un număr de personaje, abordând în special chestiuni importante din punct de vedere ştiinţific. În înşiruirea narativă, după ce au dezbătut şi polemizat despre ce anume ţine materia unită, personajele au o abatere, aparent mai mult de amorul artei, despre natura infinitului.Galileo a adus în această privinţă o serie inedită de abordări, dar două dintre ele merită notate în special. Prima implică mişcarea unei perechi de roţi.

Galileo începe cu roţi imperfecte, cu câteva laţuri, ca de exemplu de forma unor hexagoane. Roţile sunt tridimensionale-să ni le imaginăm ca şi cum ar fi făcute din marmură. Hezagonul mai mic este fixat în cel mare, şi fiecare se mişcă pe propria sa rută orizontală. Rotim agregatul într-o parte astfel încât să se mişte pe următoarea latură. Mişcându-se, roata mare pivotează pe unul din colţuri şi avansează pe traseu cu lungimea unei laturi.

Sursă: descopera.ro

Cultura/Educatie

Premieră pentru învățământul universitar din Constanța

Published

on

Pentru prima dată în România, în anul universitar 2020-2021, opt universități pilotează programe de studii universitare de master didactic. Printre cele opt universități din țară care au primit câte 50 de locuri pentru master didactic se află și  Universitatea „Ovidius” din Constanța cu specializările Științe inginerești aplicate, Administrarea afacerilor, Psihologie și Biologie.

Astfel, un masterat didactic este de fapt un program de formare inițială pentru cariera didactică, prevăzut încă de la adoptarea Legii  educației naționale,  ce a fost implementat pentru prima dată în luna iunie a acestui an.

Vestea bună pentru studenții constănțeni este faptul că programul are o durată de doi ani și se adresează absolvenților cu diplomă de licență sau echivalentă, interesați să dezvolte o carieră didactică, înscriși la un program de master didactic din același domeniu fundamental, corespunzător specializării dobândite prin studiile de licență. Astfel, absolventul va prezenta o singură lucrare de disertație care vizează, la nivelul ipotezei formulate, ambele specializări.

Absolventul primind o singură diplomă, care atestă competențele didactice și pentru cea de-a doua specializare și care îi conferă dreptul de a preda respectivele discipline de studiu.

Conform legii, universitățile pot organiza aceste programe de studii universitare de master didactic prin parteneriate între departamentele sau facultățile de profil și structurile instituționale precum departamente sau facultăți cu profil psihopedagogic.

Continue Reading

Cultura/Educatie

Noul președinte al Comunității Armâne din România, un tulcean

Published

on

Tulceanul Sterică Fudulea a fost ales la finalul săptămânii în funcţia de președinte al Consiliului Director al Comunității Armâne din România. Cunoscut ca un activist convins şi un iubitor de cultură şi tradiţie aromână, Sterică Fudulea este unul din vectorii care promovează în ţară şi străinătate imaginea aromânilor, fiind şi un militant convins în ceea ce reprezintă drepturile şi recunoaştrea istorică a acestora, ca minoritate.

„Astăzi începe un nou pas în activitatea mea de suflet, cea de președinte al Consiliului Director al Comunității Armâne din România. Este o nouă îndatorire care mă onorează dar care mă și obligă la realizări pentru armâname. Felicitări echipei conduse de președintele Constantin Damov pentru activitatea depusă ”, a declarat Sterică Fudulea.

(Adzâ ahurhi ună nauâ jgloatâ tu zânatea mea di suflit.
Atsea di prezidentu a Cosiliului di Cumândâseari a Farâei Armâneshtsâ dit România.
Easti unâ nauâ teşi tsi mi tânjiseashti ama shi cari inji da borgea s-aducu amintatic ţi armânami.
Haristo a pareii cumândâsitâ di prezidentul Constantin Damov ţi copusul tsi-l adrarâ.)

Continue Reading

Cultura/Educatie

38 unități de învățământ constănțene își schimbă scenariul

Published

on

Prefectul județului Silviu Iulian Coșa a convocat Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, în sistem electronic pentru votarea hotărârii numărul 43 a CJSU ce prevede modificarea scenariilor de funcționare pentru 38 de unități de învățământ constănțene. Astfel două unități școlare trec din scenariul 1, în scenariul 3 la Pecineaga și Cogealac. De asemenea 10 școli constănțene își schimbă scenariul din 2 în 3 la Școala Gimnazială „Gala Galaction” Mangalia, Școala Gimnazială Spectrum Constanța, Școala Gimnazială nr. 10 „Mihail Koiciu” Constanța, Liceul Tehnologic „Tomis” Constanța, Liceul Tehnologic „Ion Podaru” Ovidiu, Liceul Teoretic „Traian” Constanța, Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Constanța, Grădinița cu Program Prelungit „Mugurel” Constanța, Liceul Tehnologic „Pontica” Constanța și Liceul Teoretic „George Călinescu” Constanța.

De asemenea, Școala Gimnazială „Viceamiral Ioan Murgescu” Valu lui Traian trece din scenariul 1, în scenariul 2, ca urmare a ratei incidenței cumulate între 1/1.000 locuitori și 3/1.000 locuitori. Totodată, din scenariul 3, în scenariul 2, trec 8 unități de învățământ din județ, ca urmare a finalizării perioadei în care a fost aprobat prin CJSU scenariul 3.

Un număr total de 15 unități de învățământ trec din scenariul 2, în scenariul 1, după ce rata incidenței a scăzut sub 1/1.000 de locuitori sau în urma asigurării condițiilor de învățare „față în față” din Corbu, Cernavodă, Movila Verde, Costinești, Schitu, Arsa și Cotu Văii.

Nu în ultimul rând, două grădinițe aflate în subordinea Unității Militare 02022 Constanța au solicitat trecerea în scenariul 2 de funcționare, ca urmare a ratei incidenței cumulate peste 1.5/1.000 de locuitori în municipiile Constanța și Mangalia. Este vorba despre Grădinița cu Program Prelungit „Căluțul de Mare” Constanța, respectiv Grădinița cu Program Prelungit „Pescăruș” Mangalia.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2020 CityPressConstanta