S-a agravat deficitul de forţă de muncă, în ţara noastră, îndeosebi în cazul muncitorilor calificaţi. În acest context, la Constanţa, Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură a organizat o întâlnire de lucru pentru a găsi soluţii în această situaţie.
La ora actuală, ţara noastră se confruntă cu o situaţie severă. Dincolo de faptul că, la nivel naţional, conform statisticilor, aproape un milion de tineri refuză să se angajeze, deficitul de forţă de muncă este semnificativ. Astfel, agenţii economici, îndeosebi cei de pe litoral, duc o lipsă acută de forţă de muncă, iar cea mai viabilă soluţie ar fi orientarea adolescenţilor către învăţământul profesional în sistem dual.
“Învăţământ dual înseamnă parteneriat public-privat, un parteneriat în care sunt implicaţi, pe de o parte, operatorii economici, firmele, companiile, iar pe de altă parte, şcoala, inspectoratele şcolare, elevii, părinţii, care debutează cu un contract de practică şi se finalizează cu un contract individual de muncă.”, declară ION GABRIEL BRATU, preşedinte ANFPISDR
La întâlnirea organizată de Camera de Comerţ, Industrie, Navigaţie şi Agricultură Constanţa au participat reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean, agenţi economici, primari şi manageri ai diferitelor societăţi, interesaţi de învăţământul dual. Astfel, s-au luat şi primele măsuri pentru îndrumarea elevilor către învăţământul profesional în sistem dual.
“Pentru anul şcolar viitor avem o propunere de şase clase şi din modul în care am realizat planul de şcolarizare pentru anul şcolar viitor am convingerea că aceste clase se vor face şi aceste clase îşi vor găsi şi elevii.”, declară GABRIELA BUCOVALĂ, inspector şcolar general ISJ Constanţa
“Trebuie să facem eforturi mult mai susţinute nu doar pentru a asigura condiţiile necesare bunei desfăşurări a unor astfel de clase, cât mai ales, căci acolo este slăbiciunea cea mai mare, să convingem elevii, pe părinţii lor, că este o bună cale de urmat în viaţă. Iar în alte ţări, un astfel de sistem de învăţământ a dat roade de foarte multe decenii.”, declară ION DĂNUŢ JUGĂNARU, director general CCINA Constanţa
Un bun exemplu în acest sens îl reprezintă singura şcoală cu personalitate jurudică din ţara noastră. La Braşov, nu mai puţin de 1000 de elevi învaţă în regim profesional în sistem dual.
“Au o rată de absorbţie la finalizarea şcolii de 90% şi apoi de rămânere în companii de peste 80%, la momentul acesta, singura pârghie fiind ceea ce se numeşte cultură organizaţională. A-l primi pe acel copil, a-i oferi nişte facilităţi dincolo de bursă, cazare, masă, transport, a-l face încă din anii de şcoală să se simtă că face parte dintr-o familie şi să-i fie drag să vină la şcoală.”, declară ION GABRIEL BRATU, preşedinte ANFPISDR
Cu acest prilej, s-a semnat şi protocolul de colaborare între CCINA Constanţa şi Autoritatea Naţională pentru Formarea Profesională în Sistem Dual din România.