Connect with us

Cultura/Educatie

Sfânta Cuvioasă Parascheva, ocrotitoarea Moldovei

Published

on

Duminică, 14 octombrie, Biserica Ortodoxă o cinstește pe Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Iași.

Aceasta a trăit în prima jumătate a secolului al XI-lea şi s-a născut în cetatea Epivat, în apropiere de Constantinopol, pe ţărmul Mării Marmara, într-o zi de vineri,  de unde și-a luat și numele (în greacă „paraschevi” = pregătire, desemna ziua de vineri). Încă din tinereţe a intrat în viaţa monahală la o mănăstire de lângă Constantinopol. Apoi, timp de câțiva ani a trăit o viaţă ascetică în mănăstirile din Constantinopol, Ierusalim şi de pe Valea Iordanului, după care, la vârsta de 25 de ani s-a întors în locurile natale, unde a trăit timp de doi ani.

La vârsta de 27 de ani s-a mutat către Domnul, iar moaştele sale au fost păstrate în cetatea Epivat timp de 200 de ani. În jurul anului 1235, moaştele Cuvioasei Parascheva au fost mutate la Târnovo, în Bulgaria, apoi la Belgrad, iar în anul 1521 au ajuns la Constantinopol. Un moment de referinţă în istoria Sfintei îl reprezintă anul 1641, când voievodul moldovean Vasile Lupu a adus moaştele Cuvioasei Parascheva la Iaşi şi le-a aşezat în biserica ctitorită de el, biserica „Sfinţii Tei Ierarhi”.

În prezent, sfintele moaşte se află la catedrala Mitropolitană din Iaşi.

Generalizarea cultului Sfintei Parascheva în Biserica Română a fost hotărâtă de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la data de 28 februarie 1955.

Sursa foto: Ziar Targu Neamt, doxologia.ro 

Cultura/Educatie

A început evaluarea naţională pentru elevii de clasa a VI-a

Published

on

La probă sunt aşteptaţi să participe peste 181.000 de elevi înscrişi în clasa a VI-a la începutul anului şcolar.

Evaluarea competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar (la finalul clasei a IV-a / EN IV) are următorul calendar :  Limba română (18 mai), Matematică (19 mai) şi Limba maternă (20 mai).

Probele scrise la Limba română şi Limba maternă din cadrul evaluării din clasa a II-a (EN II) sunt programate în data de 25 mai. Testele de citire la aceste discipline vor fi susţinute în data de 26 mai. Proba de Matematică este programată în data de 27 mai, în timp ce proba de Limba română (scris şi citit) pentru elevii din rândul minorităţilor naţionale se va desfăşura în data de 28 mai.

Toate probele se susţin cu prezenţă fizică, indiferent de scenariile în care se află unităţile de învăţământ. Sălile în care se susţin aceste evaluări sunt, de regulă, cele în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi, potrivit Ministerului Educaţiei.

Durata alocată rezolvării acestora este de 30 de minute pentru fiecare test administrat la Evaluarea naţională la clasa a II-a, respectiv de 60 de minute pentru fiecare test administrat la Evaluarea naţională la clasa a IV-a şi la clasa a VI-a.

Testele sunt evaluate în cadrul unităţii de învăţământ de către cadrele didactice din respectiva unitate în termen de cel mult 7 zile de la data susţinerii ultimului test.

 

Continue Reading

Cultura/Educatie

Emoții pentru elevii de clasa a VI-a! Încep testele pentru Evaluarea Națională

Published

on

Mii de elevi din clasele a 6-a trec prin emoțiile evaluării naționale. După un an în care majoritatea au învăţat online, a venit momentul ca lecţiile pe internet să îşi arate eficienţa, astfel că micuții au revenit în bănci pentru a susține testele evaluării naționale care a debutat astăzi cu proba scrisă de Limbă şi comunicare, iar joi va avea loc Proba la Matematică şi ştiinţele naturii. 

Testele vizează evaluarea competenţelor fundamentale dobândite în ciclul inferior al gimnaziului (V-VI) de cei peste 181.000 de elevi înscrişi în clasa a VI-a la începutul anului şcolar, potrivit Ministerului Educației.

Toate probele se susţin cu prezenţă fizică, indiferent de scenariile în care se află unităţile de învăţământ. Sălile în care se susţin aceste evaluări sunt, de regulă, cele în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi.

Testele sunt elaborate de Centrul Naţional Pentru Politici şi Evaluare în Educaţie, au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale şi trebuie să aibă un nivel mediu de dificultate. Durata alocată rezolvării acestora este de o oră. În perioada următoare, vor urma evaluările la clasele a IV-a și a II-a. Testele sunt analizate de cadrele didactice din respectiva unitate de învățământ, în termen de cel mult 7 zile de la data susţinerii ultimului test.

Rezultatele individuale obţinute la aceste evaluări nu se afişează/nu se comunică public şi nu se înregistrează în catalogul clasei. Rezultatele vor fi valorificate strict la nivelul unităţii de învăţământ prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, acolo unde este cazul, respectiv informarea elevilor şi a părinţilor/reprezentanţilor legali asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate.

Continue Reading

Actualitate

Limba tătară se va studia, opţional, în şcolile din judeţul Constanţa

Published

on

De curând, Sorin Mihai, inspector școlar general, şi Gelil Eserghiep, președinte al Uniunii Democrate a Tătarilor Turco-Musulmani din România (UDTTMR), au semnat un protocol de colaborare. Parteneriatul pledează pentru păstrarea și afirmarea identității etnice, culturale și lingvistice a elevilor turco-tătari din Constanța.

,,Spațiul dobrogean, model multiethnic, ne-a educat de-a lungul timpului să apreciem fiecare cultură în ansamblul ei, să-i identificăm valorile și să-i promovăm spiritul ca imagine revelatoare a comunității pe care o reprezintă. În acest context, parteneriatul nostru, prin activitățile propuse, contribuie la stimularea interesului elevilor privind valorile de patrimoniu și la manifestarea respectului pentru acest patrimoniu.”, a declarat Sorin Mihai, inspector școlar general.

Direcțiile de bază ale acestei colaborări sunt:

  • derularea de programe educative pe termen scurt, mediu şi lung cu reprezentanții Comunității tătare din județul Constanța (dezbateri, mese rotunde, conferinţe, simpozioane etc.) pe diverse teme: istorie, cultură, artă, artă culinară, tradiții, obiceiuri;
  • promovarea studiului limbii tătare ca disciplină opțională;
  • organizarea de competiții pentru stimularea performanței școlare în domeniul limbii tătare (concursuri școlare).

 

Continue Reading

Actualitate

275 de școli încep cursurile în scenariul verde, de luni

Published

on

Ultima ședință a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Constanța  de vineri a adus o serie de noutăți în ceea ce privește județul și municipiul reședință de județ. În urma votului 78 unități de învățământ din județ își schimbă scenariul de funcționare începând de luni, 10 mai.

CJSU menționează următoarele în comunicatul transmis:

„A doua hotărâre CJSU prevede aprobarea propunerii de modificare a 78 de scenarii de organizare și desfășurare a cursurilor în unitățile de învățământ din județul Constanța. Astfel, începând cu data de 10 mai 2021, 275 de unități de învățământ din județul Constanța vor funcționa în scenariul 1, 227, în scenariul 2, nouă unități de învățământ au activitatea suspendată și cinci vor urma cursurile online, din cauza infrastructurii”.

Continue Reading

Curtea Brancoveneasca

Trending

Copyright © 2021 CityPressConstanta || citytvconstanta@gmail.com || 075.888.2222