Connect with us

Actualitate

Diana Slav, la “raport”! Cel mai reprezentativ ghid de la malul mării ne-a împărtăşit o parte din experienţele sale în turism

Published

on

În interviul următor vom avea ocazia să cunoaştem un om de excepţie! Diana Slav, căci despre ea este vorba, şi-a făcut timp să răspundă întrebărilor noastre, în reprize, deoarece programul său este extrem de încărcat. Programări, rezervări, excursii, călătorii – toate acestea fac parte din itinerariul de zi cu zi al Dianei. Iar Diana este un om poveste, căci are atât de multe de povestit, încât vom publica acest interviu în două părţi.

Reporter: Diana, de mai bine de cinci ani eşti cel mai reprezentativ ghid al oraşului Constanţa. Ce te-a determinat să te apuci de „Constanta Walking Tour”?

Diana Slav: Poate că o să surprindă răspunsul, dar a trebuit să plec din oraş si din ţară ca să devin mândră de oraşul meu şi dornică să îl prezint şi altora.

Când am început să călătoresc, am făcut tururi pietonale ori de câte ori am putut. Şi am început să înţeleg şi organizarea unui astfel de tur. Şi cam ce trebuie să ofere el. Şi aşa am realizat că, de fapt, avem în Constanţa chiar mai multe poveşti decât multe oraşe vizitate de mine, doar că pe ale noastre nu le ştie aproape nimeni şi cu siguranţă nu le prezenta nimeni.

 

Conceptul de walking tours a început înca din anii ‘70 în Europa şi de obicei era făcut de studenţi, ajungându-se acum la organizaţii cu program bine aranjat, cu echipă şi cu diverse tururi tematice.

Cam asta a fost scânteia, cam de aici a pornit mândria locală şi patriotismul în formă aplicată, fiindcă nu făcea nimeni un astfel de tur promovat în online, astfel încât am decis să încep eu. Nu ştiam exact nici cum să fac turul, aveam doar o idee de traseu în cap, nu ştiam nici cine mă va găsi în primă faza.

Am lansat pagina de facebook în iunie 2013 şi am avut prima solicitare de la trei fete din Polonia, în septembrie 2013. O să ţin minte această primă experienţă, pentru că ele de fapt veniseră aici la recomandarea uneia din din ele. Doar că aceasta venise în vârf de sezon, în august şi fusese impresionată de viaţa de noapte din Mamaia. Fiind trecut de jumătatea lui septembrie, s-au trezit că acea viaţă de noapte nu mai e disponibilă şi problema era că nici cluburile din oraş nu-şi deschiseseră încă porţile.

Plus de asta, centrul vechi era în plin şantier, procesul de restaurare stradal, iar două din ele erau în papuci de plajă, deci cam greu să se plimbe.  Aşa că ne-am oprit la jumătatea turului la un cocktail şi le-am căutat cluburi deschise şi ce posibilităţi şi oferte au.

R: Cum decurge o zi din viaţa ta, alături de turişti, în plin sezon estival?

D.S.: E un fel de haos organizat, eu prefer să îl numesc aşa. Fiindcă niciodată nu seamană o zi cu alta şi nici măcar planul unei zile nu mi se păstrează de cele mai multe ori până la finalul de zi, dar încerc să rămân flexibilă şi să fiu deschisă schimbărilor sau provocărilor, ajungând uneori la nişte mici recorduri personale, de tururi sau diverse activităţi strecurate în aceleaşi 24 de ore pe care le are disponibile orice om, de altfel.

În această vară, care a fost prima dedicată acestor activităţi turistice, o zi normală a decurs cam aşa:

– dacă aveam excursie de o zi, trezirea se făcea pe la 5-6 dimineaţa, returul în oraş pe la 7-8 seara şi uneori mai strecuram şi un tur pietonal. În excursii, oricum povestim foarte mult, fiindcă dacă tot traversăm Dobrogea, cu siguranţă nu voi lăsa locurile tranzitate fără să le dezvalui istoria şi orice detaliu pe care îl consider eu interesant.

– dacă rămâneam în oras, având deja programat cel puţin un tur, cu siguranţă răspundeam la zeci de telefoane / mailuri / mesaje, programând alte excursii sau tururi, poate puţin pe la birou şi, clar, mult pe teren. Recordul a fost de 4 tururi în aceeaşi zi;  recordul de durată al unui tur a fost de 3 ore, iar recordul de participanţi a fost de 80-100 persoane. În astfel de zile, acea normă recomandată de 10.000 de paşi, la mine se depăşeşte cu mult!

R: Ce obiective turistice le prezinţi turiştilor în expediţiile tale?

D.S.: Din fericire, aşezarea centrului vechi ne ajută, este o zonă compactă peninsulară, care îmi oferă o poveste bine închegată. Pot porni de la zidurile cetăţii antice şi apoi să intru în istoria modernă. De cele mai multe ori, încerc să aflu şi dacă au mai vizitat alte oraşe din România, dacă plănuiesc să viziteze, dacă au ceva pasiuni speciale, uneori sunt foarte interesaţi de anumite detalii din arhitectură sau istorie şi atunci mă pot adapta şi pe aceste aspecte.

Cu excepţia unui singur muzeu (cel militar), toate celelalte sunt la îndemână şi ele pentru a face parte din recomandări, la fel şi partea artistică de teatru sau concerte clasice şi balet.

Unde nu stăm bine? Nu avem info center pentru turişti, nu avem hărţi cu adevărat utile, nu avem standuri de suveniruri. Oamenii îşi doresc să îşi cheltuie banii la noi pe astfel de amintiri şi nu prea au opţiuni în acest sens.

R: Să nu uităm nici de expediţiile de o zi în Delta Dunării, în timpul verii. Cum decurge o astfel de experienţă?

Până în această vară, doar colaborasem pe acest proiect, acum preluând şi partea logistică. Din perspectiva unui turist, eu zic că este cea mai bună opţiune care să îţi permită să savurezi fără grijă o excursie de o zi.

Turiştii sunt preluaţi în cursul dimineţii din fiecare staţiune, iar plimbarea în Deltă se face chiar din mijlocul Deltei, ca să poata ajunge cât mai uşor direct la nuferi, evitând canalele principale şi intrând în zona de lacuri şi de canale foarte înguste.

Şi în acest caz, nu există o zi identică cu alta, niciodată nu ştim câte păsări ne vor onora cu prezenţa, iar vânătoarea fiind interzisă de aproximativ 10 ani, păsările sunt astfel mai relaxate când trecem pe lângă ele. Şi nici nu facem vizite invazive, la fel cum le menţionăm de foarte multe ori turiştilor faptul că nuferii nu se rup, iar aici cea mai uşoară comparaţie o fac cu floarea de colţ, fiindcă toata lumea ştie că sunt flori protejate.

Tot acolo le oferim şi experienţa unei mese pescăreşti, întotdeauna fiind captura zilei, iar marea majoritate vor alege acest gen de experienţă. Mai ales că alături le oferim şi un pahar de vin de la o cramă locală cu certificare bio.

R: Ce diferenţe ai sesizat, de-a lungul timpului, între turiştii români şi cei străini?

D.S.: Turiştii străini deja ştiu cum se desfăşoară astfel de experienţe şi îşi doresc foarte mult astfel de excursii organizate.

Intrarea în Uniunea Europeană a ajutat foarte mult, turiştii români învăţând şi ei avantajele unor asemenea experienţe, astfel încât, de la an la an, cerinţele au fost în creştere.

Şi tot de la turiştii români aş putea zice că mi-am luat şi recomăndări pentru alte excursii care pot fi organizate pe viitor.

R:  Şi, dacă tot ai amintit acest detaliu, ce recomandări ai pentru grupurile de turişti sosiţi pe litoral? Şi care sunt cele mai frecvente întrebări pe care le auzi de la aceştia?

D.S.: Recomandările mele pentru turişti ar fi să nu lase pe ultima zi excursia dorită; să nu mai lase pe ultima clipă telefonul dat pentru excursie; să nu mai sune în dimineaţa zilei cu nori sperând să mai prindă un loc în autocar. Încerc să trec cu vederea şi să consider excepţii telefoanele date la ora 6 dimineaţa sau la ora 11 noaptea.

Legat de întrebări frecvente, chiar mă gândeam…(fiindcă am un document salvat în acest sens) dacă să fac publice cele mai hazlii întrebări sau cerinţe venite din partea lor. Iată, aşadar, mai jos, doar o parte dintre acestea:

– locul 1 în acest top: Bună ziua, să ştiţi că eu sunt în vacanţă, iar creierul meu este şi el!”

– “Aş dori să fac o… rezervaţie!”

– “Şi ne luaţi cu barca din Mamaia până în Deltă şi înapoi?”

– “Barca are şi toaletă?!”

– “Facem o oprire la baltă/canal şi pentru o baie?
– Ştiţi, e rezervaţie naturală, nu e zona de plajă sau îmbăiat.”

– “Excursia până la Balcic e croazieră? Mergem cu vaporul?”

– “Dar nu puteţi să mă preluaţi de la supermarket-ul din colţ?”

– “Bună ziua, daţi-mi-l pe şofer, că vreau să îl întreb ceva pentru excursia în Deltă.
– Ştiţi, eu sunt organizator, vă pot da eu aceste detalii.
– Aaa… dar nu asta mă interesează, eu vreau să ştiu de unde cumpăr peşte!”

Şi astfel, cu această tentă comică, vom încheia prima parte a interviului nostru cu Diana Slav, dar cu promisiunea că vom reveni şi cu partea a doua în zilele următoare.

sursa foto: Facebook Diana Slav

 

Actualitate

Posibile restricţii de circulaţie, din cauza caniculei!

Published

on

CNAIR informează transportatorii rutieri asupra posibilelor restricții de circulație care vor fi instituite, ca urmare a avertizărilor de caniculă emise de Administraţia Naţională de Meteorologie.

Măsura va fi adoptată pentru protejarea și conservarea sectoarelor de drum cu îmbrăcăminte bituminoasă, respectiv pentru prevenirea deformațiilor majore ireversibile (ce implică și pierderea stabilității straturilor rutiere) care pot apărea pe rețeaua  rutieră, ca efect al desfășurării traficului greu în condițiile climatice de caniculă.

Măsurile adoptate de CNAIR sunt dispuse în baza Ordonanţei de Guvern nr.43/1997 privind regimul drumurilor. Potrivit actului normativ, administratorul drumului poate interzice temporar circulaţia vehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone, pe autostrăzile şi drumurile naţionale din judeţele afectate de codul  portocaliu, cu excepţia:

  • transporturilor de persoane;
  • transporturilor de animale vii şi de produse perisabile de origine animală şi vegetală;
  • vehicule care participă la intervenţii în caz de forţă majoră;
  • transporturi funerare;
  • transporturi poştale;
  • transporturi de echipamente de prim ajutor;
  • transporturi pentru distribuire de carburanţi;
  • transporturi de mărfuri sub temperatura controlată;
  • transporturi pentru tractări vehicule avariate;
  • transporturi pentru distribuirea de apă şi hrană în zonele calamitate;
  • transporturi cu vehicule specializate destinate prin construcţie salubrizării;
  • transporturi apă îmbuteliată;
  • transporturi produse provenite din exploatări agricole;
  • transporturi militare implicate în exerciţii multinaţionale.”

Informaţii suplimentare privind starea reţelei de drumuri naţionale pot fi obţinute la numerele de telefon 021 264 33 33 şi 021 9360 sau puteţi accesa pagina de internet www.cnadnr.ro/.

 

 

 

 

Continue Reading

Actualitate

Componente auto susceptibile, ridicate de polițiști

Published

on

În cursul zilei de astăzi, poliţiştii Serviciului de Poliţie Transporturi Maritime, împreună cu specialiști din cadrul Biroului Vamal Constanţa Sud, au verificat, în Portul Constanţa Sud Agigea, un container sosit din China, având ca destinatar o societate comercială din Buzău.

Poliţiştii de la transporturi maritime au ridicat, în vederea indisponibilizării,  32 de grile-bară design, mărfuri susceptibile a fi contrafăcute, în valoare de 6.400 de lei.

În urma controlului containerului, poliţiştii au descoperit 16 seturi a câte două grile-bară design ce purtau însemnele unei mărci înregistrate.

Bunurile, în valoare de 6.400 de lei de lei, au fost ridicate în vederea continuării cercetărilor.

În cauză, polițiștii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de punere în circulație de mărfuri contrafăcute. Cercetările continuă, pentru stabilirea întregii activități infracționale.

Continue Reading

Actualitate

Impozit mai mare pentru maşinile mai vechi de 15 ani

Published

on

Proprietarii de maşini mai vechi de 15 ani ar putea plăti un impozit mai mare, pentru vehiculele pe care le deţin, care ar putea ajunge şi la 900 de lei pe an. Ministrul Mediului, Tanczos Barna a declarat recent că, România are nevoie de un sistem de taxare al poluării dar că trebuie ţinut cont şi de cetăţenii vulnerabili care nu au posibilităţi să-şi schimbe automobilele mai vechi de 15 ani.

„Ministerul Mediului trebuie să găsească o soluţie la nivel naţional de sprijin, în primul rând. Partea de taxare nu o să fie niciodată la Ministerul Mediului, pentru că s-a văzut cu taxa de poluare, toate procesele au fost pierdute de România, pentru că nu au fost fundamentate cum trebuie. Este nevoie de un pachet de măsuri, iar în centrul acestuia trebuie să fie măsurile de sprijin pentru cetăţenii vulnerabili şi trebuie completat cu măsuri de descurajare a deţinerii maşinilor mai vechi de 15 ani cu motor de 3 litri, pe motorină, care arată foarte bine pe şosele, arată un statut al deţinătorului, dar care poluează foarte mult. Va trebui să facem diferenţa între cetăţeanul care, într-adevăr, nu-şi permite o maşină nouă şi cetăţeanul care umblă pe stradă cu o maşină mai veche de 15 ani, dar pe piaţa liberă costă 15 – 20.000 de euro. Aceste lucruri trebuie clar delimitate”, a explicat ministrul Barna.

În România sunt circa 8 milioane de maşini, 4 din zece au mai mult de 17 ani.

Continue Reading

Actualitate

Curățenie ca la carte în municipiu

Published

on

Municipiul Constanța este în plin proces de igienizare în aceste zile. Echipele Direcției Gestionare Servicii Publice din cadrul Primăriei Constanța, ale operatorului de salubrizare, precum și persoanele care beneficiază de venitul minim garantat mătură și spală străzile, trotuarele, piețele, zonele de promenadă, locurile de joacă atât din Constanța, cât și din stațiunea Mamaia.

Totodată, se curăță și piesele de mobilier urban precum băncile, pavilioanele, coșurile de gunoi sau scrumiere stradale.

Reprezentanții municipalității îi îndeamnă și îndrumă pe locuitorii orașului să mențină curățenia în oraș, să arunce deșeurile în locurile special amenajate și nu pe străzi în parcuri, în apa lacului sau a mării sau la locurile de joacă.

Tot municipalitatea mai transmite faptul că pentru a avea un oraș verde, sănătos și curat fiecare dintre noi trebuie să facă un efort pentru binele municipiului Constanța.

Continue Reading

Le Charme RESTAURANT

Trending

Copyright © 2021 CityPressConstanta || citytvconstanta@gmail.com || 075.888.2222