Connect with us

Cultura/Educatie

Ceramica monumentală, la un alt nivel

Published

on

Cultura face parte din tradiţia unei ţări, iar un popor fără cultură e un popor fără viitor. Constanţa este un oraş cu un potenţial imens, dar care face paşi mici în ceea ce priveşte arta sub toate formele sale. Din acest motiv, mai mulţi artişti s-au hotărât să schimbe cât de cât faţa Constanţei prin patru lucrări de ceramică monumentală. Oana Florică este un artist ceramist din Bucureşti.

“Cred că este a doua sau a trei încercare pentru mine de a face un obiect mare, undeva peste doi metri, doi metri şi ceva şi cred că ceramica monumentală poate fi redefinită în contextul actual. Nu ştiu dacă este vorba despre metri înălţime, ci cumva despre o viziune acceptată în spaţiul public”, a spus ceramista Oana Florică.

Deşi nu vrea să vorbească în faţa camerei, Vasile Călin Filip, un sculptor constănţean, ne-a împărtăşit totuşi cum vede el diferenţa dintre ceramică şi sculptură, ca făcător de lucruri, aşa cum îi place să spună despre el.

“E o nevoie similară de volum şi până la urmă, sculptura nu depinde de un material, îl caută, iar ceramica oferă o poveste a ei care e compatibilă cu ideea de sculptură, că e despre volum, e despre materialitate, despre obiect, despre concret, tangibil”, a spus Vasile Călin Filip.

Îi place că participă la un efort comun ca să aducă ceva frumos oraşului în care s-a născut şi de care este legat, iar lucrul cu pământul îl face mândru, pentru că…

“Pământul are regulile lui, noi ne conformăm. E o sclavie, dar o colaborare totuşi, tentantă şi inevitabilă. De pământ nu scapăm, aşa că mai bine să te bucuri şi în timpul vieţii de el”, a concluzionat artistul.

Ceramistul Florentin Sîrbu este un alt artist care, deşi, nu este originar din Constanţa, oraşul de la malul mării l-a vrăjit şi s-a hotărât să se mute aici. Lucrarea sa este una monumentală şi reprezintă transformarea unui obiect utilitar, într-unul expresiv.

“Această lucrare, după cum se vede, pleacă de la o amforă, dacă o întoarcem invers, este exact jumătate de amforă, unde am adăugat un decor inspirat din faliile de pământ din carieră, descoperite atunci când mergeam în carieră şi luam pământul pentru modelat”, ne-a declarat artistul.

Aşa cum orice lucru bun are nevoie de timp, acelaşi principiu se aplică şi în ceramică şi nu poate spune cu exactitate cât timp îi ia să modeleze o lucrare, pentru că cel care dictează e pământul. Şi tocmai de aceea se lucrează în etape. Ne-a explicat şi ce presupune arderea unui opera de asemenea dimensiuni în condiţiile în care nu dispun de un cuptor îndeajuns de mare încât să încapă întreagă.

“Am fost nevoiţi să fragmentăm lucrările. Ele se desfac, sunt izolate, se usucă, se desfac modulele, se ard şi pe urmă se lipesc la rece”, ne-a explicat Florentin Sîrbu.

Un alt artist care face parte din echipă este ceramistul Gheorghe Fărcaşiu, care ne-a împărtăşit de unde a pornit ideea pentru lucrarea sa.

“Alegerea ar fi plecat de la ideea că e un oraş cu amprente serioase, istorice, vechi şi frumos ar fi şi noi să continuăm pe linia asta. În plus, prima mea vizită pe care am făcut-o în Constanţa, eram elev, am locuit într-un hotel în Piaţa Ovidiu şi am fugit a doua zi la un Muzeu de Arheologie şi am văzut acel menhir. Deci, îl ţin minte de acum 50 şi ceva de ani”, a spus Gheorghe Fărcaşiu.

La lucrarea lui Gheorghe Fărcaşiu îşi va aduce aportul şi un artist sticlar din Bulgaria – Iliya Yankov. Iar pentru asta a ajuns până la cariera de pământ de la Cobadin, de unde a adunat mai multe cărămizi ce vor completa opera de artă.

“Am plăcerea să facem un personaj şi lângă personajul ăsta să aibă prezenţa un decor care cred că ne ajută să dăm atmosferă care vine din antichitate şi spus asta ca să explic de ce am fost la Cobadin”, a spus  Iliya Yankov.

Proiectul artiştilor face parte din Simpozionul de Ceramică Monumentală „Costel Badea”, organizator fiind Asociația UMA ED România şi co-finanţator Administraţia Fondului Cultural Naţional.

Cultura/Educatie

A început evaluarea naţională pentru elevii de clasa a VI-a

Published

on

La probă sunt aşteptaţi să participe peste 181.000 de elevi înscrişi în clasa a VI-a la începutul anului şcolar.

Evaluarea competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar (la finalul clasei a IV-a / EN IV) are următorul calendar :  Limba română (18 mai), Matematică (19 mai) şi Limba maternă (20 mai).

Probele scrise la Limba română şi Limba maternă din cadrul evaluării din clasa a II-a (EN II) sunt programate în data de 25 mai. Testele de citire la aceste discipline vor fi susţinute în data de 26 mai. Proba de Matematică este programată în data de 27 mai, în timp ce proba de Limba română (scris şi citit) pentru elevii din rândul minorităţilor naţionale se va desfăşura în data de 28 mai.

Toate probele se susţin cu prezenţă fizică, indiferent de scenariile în care se află unităţile de învăţământ. Sălile în care se susţin aceste evaluări sunt, de regulă, cele în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi, potrivit Ministerului Educaţiei.

Durata alocată rezolvării acestora este de 30 de minute pentru fiecare test administrat la Evaluarea naţională la clasa a II-a, respectiv de 60 de minute pentru fiecare test administrat la Evaluarea naţională la clasa a IV-a şi la clasa a VI-a.

Testele sunt evaluate în cadrul unităţii de învăţământ de către cadrele didactice din respectiva unitate în termen de cel mult 7 zile de la data susţinerii ultimului test.

 

Continue Reading

Cultura/Educatie

Emoții pentru elevii de clasa a VI-a! Încep testele pentru Evaluarea Națională

Published

on

Mii de elevi din clasele a 6-a trec prin emoțiile evaluării naționale. După un an în care majoritatea au învăţat online, a venit momentul ca lecţiile pe internet să îşi arate eficienţa, astfel că micuții au revenit în bănci pentru a susține testele evaluării naționale care a debutat astăzi cu proba scrisă de Limbă şi comunicare, iar joi va avea loc Proba la Matematică şi ştiinţele naturii. 

Testele vizează evaluarea competenţelor fundamentale dobândite în ciclul inferior al gimnaziului (V-VI) de cei peste 181.000 de elevi înscrişi în clasa a VI-a la începutul anului şcolar, potrivit Ministerului Educației.

Toate probele se susţin cu prezenţă fizică, indiferent de scenariile în care se află unităţile de învăţământ. Sălile în care se susţin aceste evaluări sunt, de regulă, cele în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi.

Testele sunt elaborate de Centrul Naţional Pentru Politici şi Evaluare în Educaţie, au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaţionale şi trebuie să aibă un nivel mediu de dificultate. Durata alocată rezolvării acestora este de o oră. În perioada următoare, vor urma evaluările la clasele a IV-a și a II-a. Testele sunt analizate de cadrele didactice din respectiva unitate de învățământ, în termen de cel mult 7 zile de la data susţinerii ultimului test.

Rezultatele individuale obţinute la aceste evaluări nu se afişează/nu se comunică public şi nu se înregistrează în catalogul clasei. Rezultatele vor fi valorificate strict la nivelul unităţii de învăţământ prin elaborarea planurilor individualizate de învăţare, acolo unde este cazul, respectiv informarea elevilor şi a părinţilor/reprezentanţilor legali asupra stadiului formării şi dezvoltării competenţelor evaluate.

Continue Reading

Actualitate

Limba tătară se va studia, opţional, în şcolile din judeţul Constanţa

Published

on

De curând, Sorin Mihai, inspector școlar general, şi Gelil Eserghiep, președinte al Uniunii Democrate a Tătarilor Turco-Musulmani din România (UDTTMR), au semnat un protocol de colaborare. Parteneriatul pledează pentru păstrarea și afirmarea identității etnice, culturale și lingvistice a elevilor turco-tătari din Constanța.

,,Spațiul dobrogean, model multiethnic, ne-a educat de-a lungul timpului să apreciem fiecare cultură în ansamblul ei, să-i identificăm valorile și să-i promovăm spiritul ca imagine revelatoare a comunității pe care o reprezintă. În acest context, parteneriatul nostru, prin activitățile propuse, contribuie la stimularea interesului elevilor privind valorile de patrimoniu și la manifestarea respectului pentru acest patrimoniu.”, a declarat Sorin Mihai, inspector școlar general.

Direcțiile de bază ale acestei colaborări sunt:

  • derularea de programe educative pe termen scurt, mediu şi lung cu reprezentanții Comunității tătare din județul Constanța (dezbateri, mese rotunde, conferinţe, simpozioane etc.) pe diverse teme: istorie, cultură, artă, artă culinară, tradiții, obiceiuri;
  • promovarea studiului limbii tătare ca disciplină opțională;
  • organizarea de competiții pentru stimularea performanței școlare în domeniul limbii tătare (concursuri școlare).

 

Continue Reading

Actualitate

275 de școli încep cursurile în scenariul verde, de luni

Published

on

Ultima ședință a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Constanța  de vineri a adus o serie de noutăți în ceea ce privește județul și municipiul reședință de județ. În urma votului 78 unități de învățământ din județ își schimbă scenariul de funcționare începând de luni, 10 mai.

CJSU menționează următoarele în comunicatul transmis:

„A doua hotărâre CJSU prevede aprobarea propunerii de modificare a 78 de scenarii de organizare și desfășurare a cursurilor în unitățile de învățământ din județul Constanța. Astfel, începând cu data de 10 mai 2021, 275 de unități de învățământ din județul Constanța vor funcționa în scenariul 1, 227, în scenariul 2, nouă unități de învățământ au activitatea suspendată și cinci vor urma cursurile online, din cauza infrastructurii”.

Continue Reading

Curtea Brancoveneasca

Trending

Copyright © 2021 CityPressConstanta || citytvconstanta@gmail.com || 075.888.2222