Connect with us

Sanatate

Atenţie la ce lapte alegem să consumăm!

Published

on

Peste 80% din laptele consumat de români este standardizat. Este concluzia la care au ajuns experţii Asociaţiei Pro Consumatori după ce au analizat conţinutul etichetei de la 25 mărci de lapte de consum comercializate în marile structuri comerciale. Studiul face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”. 

Echipa de experţi a analizat informaţiile de pe etichetele următoarelor mărci de lapte cu 3,5% grăsime: Poiana Florilor, Olympus, Lactag, Carrefour, 365, Covalact de Ţară, Monor, Lăptăria cu caimac, Drag de România, Albalact, Rarăul, ProdLacta, SIM, Boni, Vreau din România, Oke, Pilos, Zuzu, Napolact, Milli, Proxi, Vadul Laptelui, Muller, Fulga şi Auchan. Dintre acestea, numai două mărci de lapte conţin lapte nestandardizat, spun experţii APC, şi anume „Lăptăria cu caimac” cu lapte pasteurizat la temperatură joasă, fără a fi prelucrat „lapte aşa cum îl dă vaca”, respectiv marca Muller care conţine lapte din Germania, tratat termic prin procedeul UHT. Potrivit studiului etichetelor, valoarea energetică per 100 ml lapte variază între 60,5 calorii şi 72 calorii, cantitatea de glucide din 100 ml lapte variază între 4 grame şi 4,8 grame iar cantitatea de proteine din 100 ml lapte variază între 2,9 grame şi 3,5 grame.

„Cel mai bun lapte atât din punct de vedere organoleptic, dar şi din punct de vedere al nutrienţilor continuţi şi al beneficiilor aduse organismului este laptele nestandardizat, cel care nu a fost prelucrat prin adăugarea de lapte parţial smântânit sau lapte smântânit sau orice adaos permis de lege sau omis prin acţiuni de lobby de legislaţia actuală”, spune Conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte APC. Potrivit experţilor din cadrul APC, din păcate, 99% dintre cei care consumă frecvent lapte nu ştiu să facă diferenţa, pe baza informaţiilor trecute pe etichetă, între un lapte standardizat şi unul nestandardizat, aşa cum îl dă vaca, fapt ce reiese foare clar din oferta de lapte de consum existentă la vânzare în marile structuri comerciale.

De la ferma de vite până pe masa consumatorului, laptele standardizat traversează o serie de etape tehnologice, în standardizare esenţială fiind corectarea conținutului de grăsime. Corectarea grăsimii se face, după caz, prin adăugarea de smântână proaspătă în laptele mai slab, prin amestecuri de lapte ori prin extragere de smântână, „smântânire“, din laptele prea gras. Omogenizarea laptelui se face cu utilaje speciale, omogenizatoare, la presiuni mari și constă în dispersarea puternică a particulelor de grăsime, având ca scop prevenirea separării smântânii. Laptele omogenizat devine mai alb, mai opac, cu gust mai persistent de lapte proaspăt și mai digerabil de către copii, bolnavi şi bătrâni, dar devine și mai sensibil la lumină. Operația de omogenizare este tipică pentru numeroase produse din lapte, între care şi laptele reconstituit din lapte praf ori produsele pentru care se foloseşte lapte praf. Consumatorii, sunt de părere experţii APC, trebuie să ştie că omogenizarea laptelui de consum nu înseamnă doar amestecarea mai multor categorii de lapte, ci un proces cu implicații serioase.

Faza care asigură stabilitate laptelui de consum este pasteurizarea. În esență, produsul este încălzit până la o temperatură care distruge sau inactivează formele vii din produs, parțial chiar și formele de rezistență, adică sporii acelor microorganisme. Sunt multe tehnici concrete de conservare în acest fel, plecând de la încălziri la valori mici (63-65 grade Celsius) timp de zeci de minute, până la încălziri scurte (câteva secunde) la temperatură ridicată (70-90 grade Celsius); din acest grup face parte și metoda UHT (Ultra High Temperature – temperatură foarte înaltă, engl.), metodă pentru care procesatorii de lapte din toată lumea au făcut o adevărată pasiune în ultimii ani, metoda având şanse să rămână singura formă de pasteurizare a laptelui de consum în viitorul apropiat. Laptele pasteurizat în acest fel este afectat mai mult decât cel pasteurizat la temperaturi mai mici, dar devine stabil pentru multe luni, spre avantajul procesatorilor și comercianților, nu şi al sănătăţii consumatorilor, întrucât acest lapte este un aliment mort, spun experţii.

Laptelui de consum îi sunt asociate numeroase calificative, cu semnificație contextuală precisă, la care consumatorii ar trebui să fie atenţi, atunci când aleg un anumit lapte de consum. Laptele integral este cel din care nu s-a extras vreun component şi în care nu s-a adăugat nimic, laptele parţial smântânit este cel din care s-a extras o parte din grăsime, laptele pasteurizat este cel rezultat după aplicarea unui tratament de pasteurizare. Termenul de omogenizat face referire la laptele care a fost supus unei operații de mărunțire a particulelor de grăsime, cel de smântânit la laptele căruia i s-a extras grăsimea, în mod natural sau mecanic iar termenul de standardizat este aplicat laptelui adus la condiția din standard în privința conținutului de grăsime.

Actualitate

Sondaj în privința vaccinării

Published

on

Un studiu recent scoate la iveală câteva statistici interesante în ceea ce privește percepția românilor asupra vaccinării împotriva Covid-19. 62% dintre români sunt dornici să se vaccineze, din care 36% imediat, iar 26% ar prefera să mai aștepte.

Potrivit studiului realizat de Reveal Marketing Research, 36% dintre respondenți au admis că se vor vaccina de îndată ce vaccinul va fi disponibil, în timp ce 38% dintre români susțin că nu se vor vaccina nici anul acesta, nici mai târziu. Dintre cei care se vor vaccina imediat, 59% sunt bărbați, iar 41% sunt femei. În schimb, dintre cei care refuza vaccinarea, femeile au un procent mai mare – 66%, comparativ cu 34% bărbați.

Peste jumătate dintre cei care se vaccinează (53%) au declarat că o fac pentru că nu vor sa se îmbolnăvească. Dintre toate segmentele, pensionarii își doresc cel mai mult să evite îmbolnavirea cu Sars-CoV-2; 67% au menționat acest lucru drept motiv pentru care sunt dispuși să se vaccineze. Studiul mai arată că, din punct de vedere al educației, cei care se vaccinează pentru a nu se îmbolnăvi au în proporție de 48% educație superioară și doar 10% sunt cei cu educație primară care au ales această variantă.

Al doilea motiv pentru care românii aleg să se vaccineze este grija de a-i proteja pe cei din jur; 47% dintre respondenți au menționat această optiune.

În cele din urmă, dorința de a-și relua activitățile normale, socializarea în condiții normale, dar mai ales călătoriile și vacanțele reprezintă un alt motiv important care îi determină pe români să se vaccineze. Cu alte cuvinte, 42% dintre români au menționat acest motiv.

 

Continue Reading

Sanatate

Veteranii și văduvele de război se vor vaccina la Centrele militare zonale

Published

on

Centrele militare zonale au început să preia solicitările pensionarilor militari cu vârsta de peste 65 de ani, veteranilor și văduvelor de război care își exprimă dorința de imunizare împotriva virusului SARS-CoV-2. Aceștia fac parte din prima grupă de prioritate a etapei a II-a de vaccinare.

În centrele de vaccinare organizate de MApN vor putea fi vaccinați și membrii de familie ai pensionarilor militari, veteranilor și văduvelor de război (soț sau soție, copiii, precum și persoane aflate în întreținere legală), care și-au exprimat voluntar dorința de a se vaccina, în funcție de etapa în care se încadrează, conform strategiei naționale de vaccinare (etapele II și III).

Pensionarii militari, veteranii și văduvele de război vor fi planificați prin intermediul centrelor militare județene, de sector sau zonale. Acestea au pregătit și instruit personalul care, începând de luni, 11 ianuarie, a început preluarea apelurilor telefonice de la pensionarii militari.

Pentru personalul care nu se poate deplasa se vor organiza, în funcție de situație, echipe mobile care vor executa vaccinarea.

Continue Reading

Actualitate

Ministerul Sănătăţii extinde vaccinarea antigripală gratuită pentru întreaga populaţie

Published

on

Vlad Voiculescu, ministrul Sănătăţii, a aprobat extinderea campaniei de vaccinare antigripală anuală a Ministerului Sănătăţii pentru toate grupele populaţionale, fără a mai exista o prioritizare la vaccinare impusă de grupele de risc.

“Este necesar ca vaccinarea antigripală să continue şi în această perioadă de pandemie, prevenirea îmbolnăvirilor de orice fel este esenţială. Riscurile de co-infecţie COVID cu gripă duc la forme grave de boală, fapt demonstrat ştiinţific. Extindem vaccinarea antigripală gratuită pentru toate categoriile de populaţie.”, declară VLAD VOICULESCU, ministrul Sănătăţii

În cadrul campaniei de vaccinare antigripală gratuită anuală a Ministerului Sănătăţii sunt imunizate, cu prioritate, persoanele cu vârsta peste 65 de ani, cu boli cronice, în special boli respiratorii şi cardiovasculare, boli metabolice, copii şi bătrâni instituţionalizaţi, personal medical, precum şi gravide, conform recomandărilor OMS şi ECDC.

De altfel, Ministerul Sănătăţii reaminteşte populaţiei că vaccinarea este cea mai sigură şi eficientă metodă de prevenire a îmbolnăvirilor prin gripă şi recomandă celor care doresc vaccinul să îl solicite gratuit medicilor de familie.

De asemenea, măsurile de igienă personală (spălarea cu apă şi săpun a mâinilor, folosirea batistelor pentru strănut sau tuse, respectarea unui regim de viaţă sănătos) sunt esenţiale pentru prevenirea îmbolnăvirilor prin afecţiuni respiratorii.

sursa foto: medlife.ro

Continue Reading

Trending

Copyright © 2020 CityPressConstanta