Connect with us

Sanatate

Atenţie la ce lapte alegem să consumăm!

Published

on

Peste 80% din laptele consumat de români este standardizat. Este concluzia la care au ajuns experţii Asociaţiei Pro Consumatori după ce au analizat conţinutul etichetei de la 25 mărci de lapte de consum comercializate în marile structuri comerciale. Studiul face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”. 

Echipa de experţi a analizat informaţiile de pe etichetele următoarelor mărci de lapte cu 3,5% grăsime: Poiana Florilor, Olympus, Lactag, Carrefour, 365, Covalact de Ţară, Monor, Lăptăria cu caimac, Drag de România, Albalact, Rarăul, ProdLacta, SIM, Boni, Vreau din România, Oke, Pilos, Zuzu, Napolact, Milli, Proxi, Vadul Laptelui, Muller, Fulga şi Auchan. Dintre acestea, numai două mărci de lapte conţin lapte nestandardizat, spun experţii APC, şi anume „Lăptăria cu caimac” cu lapte pasteurizat la temperatură joasă, fără a fi prelucrat „lapte aşa cum îl dă vaca”, respectiv marca Muller care conţine lapte din Germania, tratat termic prin procedeul UHT. Potrivit studiului etichetelor, valoarea energetică per 100 ml lapte variază între 60,5 calorii şi 72 calorii, cantitatea de glucide din 100 ml lapte variază între 4 grame şi 4,8 grame iar cantitatea de proteine din 100 ml lapte variază între 2,9 grame şi 3,5 grame.

„Cel mai bun lapte atât din punct de vedere organoleptic, dar şi din punct de vedere al nutrienţilor continuţi şi al beneficiilor aduse organismului este laptele nestandardizat, cel care nu a fost prelucrat prin adăugarea de lapte parţial smântânit sau lapte smântânit sau orice adaos permis de lege sau omis prin acţiuni de lobby de legislaţia actuală”, spune Conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte APC. Potrivit experţilor din cadrul APC, din păcate, 99% dintre cei care consumă frecvent lapte nu ştiu să facă diferenţa, pe baza informaţiilor trecute pe etichetă, între un lapte standardizat şi unul nestandardizat, aşa cum îl dă vaca, fapt ce reiese foare clar din oferta de lapte de consum existentă la vânzare în marile structuri comerciale.

De la ferma de vite până pe masa consumatorului, laptele standardizat traversează o serie de etape tehnologice, în standardizare esenţială fiind corectarea conținutului de grăsime. Corectarea grăsimii se face, după caz, prin adăugarea de smântână proaspătă în laptele mai slab, prin amestecuri de lapte ori prin extragere de smântână, „smântânire“, din laptele prea gras. Omogenizarea laptelui se face cu utilaje speciale, omogenizatoare, la presiuni mari și constă în dispersarea puternică a particulelor de grăsime, având ca scop prevenirea separării smântânii. Laptele omogenizat devine mai alb, mai opac, cu gust mai persistent de lapte proaspăt și mai digerabil de către copii, bolnavi şi bătrâni, dar devine și mai sensibil la lumină. Operația de omogenizare este tipică pentru numeroase produse din lapte, între care şi laptele reconstituit din lapte praf ori produsele pentru care se foloseşte lapte praf. Consumatorii, sunt de părere experţii APC, trebuie să ştie că omogenizarea laptelui de consum nu înseamnă doar amestecarea mai multor categorii de lapte, ci un proces cu implicații serioase.

Faza care asigură stabilitate laptelui de consum este pasteurizarea. În esență, produsul este încălzit până la o temperatură care distruge sau inactivează formele vii din produs, parțial chiar și formele de rezistență, adică sporii acelor microorganisme. Sunt multe tehnici concrete de conservare în acest fel, plecând de la încălziri la valori mici (63-65 grade Celsius) timp de zeci de minute, până la încălziri scurte (câteva secunde) la temperatură ridicată (70-90 grade Celsius); din acest grup face parte și metoda UHT (Ultra High Temperature – temperatură foarte înaltă, engl.), metodă pentru care procesatorii de lapte din toată lumea au făcut o adevărată pasiune în ultimii ani, metoda având şanse să rămână singura formă de pasteurizare a laptelui de consum în viitorul apropiat. Laptele pasteurizat în acest fel este afectat mai mult decât cel pasteurizat la temperaturi mai mici, dar devine stabil pentru multe luni, spre avantajul procesatorilor și comercianților, nu şi al sănătăţii consumatorilor, întrucât acest lapte este un aliment mort, spun experţii.

Laptelui de consum îi sunt asociate numeroase calificative, cu semnificație contextuală precisă, la care consumatorii ar trebui să fie atenţi, atunci când aleg un anumit lapte de consum. Laptele integral este cel din care nu s-a extras vreun component şi în care nu s-a adăugat nimic, laptele parţial smântânit este cel din care s-a extras o parte din grăsime, laptele pasteurizat este cel rezultat după aplicarea unui tratament de pasteurizare. Termenul de omogenizat face referire la laptele care a fost supus unei operații de mărunțire a particulelor de grăsime, cel de smântânit la laptele căruia i s-a extras grăsimea, în mod natural sau mecanic iar termenul de standardizat este aplicat laptelui adus la condiția din standard în privința conținutului de grăsime.

Sanatate

400 pacienți investigați și tratați, la Năvodari

Published

on

Peste 400 de pacienți au beneficiat până acum de serviciile medicale ale Centrului Multifuncțional de Sănătate Năvodari, atât în cadrul Ambulatoriului de Specialitate cât și în regim de urgență în perioada 1-15 octombrie. De asemenea, deschiderea acestui centru de sănătate a adus un plus orașului și nu numai.

În prima jumătate a lunii octombrie, mai exact în perioada 01- 15.10.2020, la punctul UPU Năvodari au fost înregistrați 222 pacienți. Dintre aceștia, 210 pacienți au fost investigați și tratați pe loc și doar 12 cazuri au necesitat transfer la Unitatea Primiri Urgențe din cadrul SCJU Constanța. În aceeași perioadă, au beneficiat de consultații în cadrul Ambulatoriului de Specialitate, 187 pacienți.

Amintim faptul că Centrul Multifuncțional de Sănătate Năvodari face parte din structura Spitalului Clinic Județean de Urgență “Sf. Apostol Andrei” Constanța și oferă servicii medicale gratuite, decontate de CJAS. De asemenea, Centrul Multifuncțional de Sănătate dispune de punct lucru extern al UPU Constanța care asigură urgențele minore, Ambulatoriu de Specialitate (chirurgie, cardiologie, neurologie, boli interne, ORL, dermato venerice, pediatrie) și compartiment Spitalizare de zi care include Laboratorul de analize. Programul de lucru este de luni până vineri, între orele 08.00-16.00 pentru cabinetele din cadrul Ambulatoriului și non stop pentru punctul de lucru al UPU.

Consultațiile se acordă numai în baza unei programări și având în vedere situația epidemiologică actuală, pacienții  trebuie să se programeze telefonic la 0241503346 sau pe adesa de email a instituției, la adresa cm-navodari@spitalulconstanta.ro.

Continue Reading

Sanatate

12 surse naturale de fier

Published

on

Fierul este un mineral important, care necesită să fie consumat în mod regulat, deoarece corpul nu îl poate produce singur. Iată 12 surse naturale de unde să-ți asiguri cantitatea zilnică necesară. Fierul este un element nutritiv esențial pentru organismele vii, necesar pentru producerea hemoglobinei (substanță care conferă culoarea roșie a sângelui), a mioglobinei (pigmentul roșu din mușchi), precum și unor enzime.

Fierul ajută în procesul de creștere, mărește rezistență la îmbolnăvire, previne oboseală, asigură culoarea sănătoasă a pielii. Inamicii asimilării fierului sunt fosfoproteinele și sărurile acidului fitic din cerealele integrale, care reduc gradul de asimilare. La copii dozele excesive pot fi dăunătoare.

Un deficit ușor de fier poate cauza anemie (oboseală și slăbiciune), iar un deficit cronic de fier poate provoca leziuni grave la nivelul organelor. În schimb, prea mult fier poate determina o creștere a producției de radicali liberi din organism. Radicalii liberi pot interfera cu metabolismul, declanșând leziuni ale organelor.

Sursele naturale de fier, cum sunt cele enumerate mai jos, sunt considerate sigure și sănătoase. Deși fierul este mai bine absorbit din carne, există numeroase surse vegetale de fier, la fel de sănătoase și la îndemână pentru persoanele care nu consumă carne. În mod normal, cantitatea zilnică recomandată de fier este de 18 miligrame.

  1. Varza de Bruxelles - este o sursă excelență de antioxidanți, vitamine, acid folic și fibre. În plus, are cantități importante de fier și este o alegere excelentă în prevenirea anemiei.
  2. Spanacul – are multe beneficii pentru organism și este sărac în calorii. Chiar dacă nu se absoarbe foarte bine, faptul că este bogat în vitamina C, ajută la absorbția de fier. Conține de asemenea antioxidanți care pot reduce riscul de cancer, inflamațiile și ajută ochii în anumite afecțiuni.
  3. Varza – conține cantități importante de calciu, vitamina A și mai multe elemente pentru combaterea cancerului. De asemenea, varza este bogată în fier și vitamina C. Pentru a obține cele mai multe dintre aceste substanțe nutritive esențiale, consumați varză crudă în salate, împreună cu alte legume sănătoase.
  4. Orez brun de pe bioveg.ro – este considerat un aliment important pentru sănătate. Este bogat, în mod natural, în fibre și are un conținut ridicat de fier, fiind de un real ajutor în combaterea anemiei. Orezul brun poate fi servit drept garnitură pentru o varietate foarte mare de carne sau poate fi consumat împreună cu legume.
  5. Fasolea neagră este ușor de achiziționat și ieftină. Este disponibilă pe tot parcursul anului și este plină de fibre, proteine și fier. Asta înseamnă că îți va satisface foamea și îți va oferi energie pe termen lung. O singură ceașcă de fasole neagră fiartă conține aproximativ 20% din aportul zilnic recomandat de fier.
  6. Carnea organică – este extrem de hrănitoare. Cele mai bogate în fier sunt ficatul, rinichii, creierul și inima. Mai conține și vitaminele B, cupru și seleniu.
  7. Carnea roșie – este sățioasă și hrănitoare, conține proteine, zinc, seleniu și câteva din vitaminele B. Recomandată în special persoanelor dispuse la anemie.
  8. Semințele de dovleac – sunt o sursă bună de fier și uleiuri sănătoase. O mână de semințe de dovleac conține aproximativ 1 miligram de fier. Asta înseamnă aproximativ 5% din cantitatea zilnică recomandată. Semințele de dovleac oferă mai multe beneficii atunci când sunt consumate crude.
  9. Quinoa - este o pseudocereală bogată în fier, proteine, magneziu, cupru și nu conține gluten, fiind o bună alegere pentru persoanele cu alergie la gluten. 185 g de quinoa este echivalentul a 2.8 mg de fier, adică 16% din cantitatea zilnică recomandată.
  10. Tofu – este un aliment pe bază de soia. Adițional la fier, mai conține calciu, seleniu și magneziu. 126 g de tofu conține 3.4 mg de fier, adică 19% din cantitatea zilnică recomandată.
  11. Ciocolată neagră – este foarte delicioasă și nutritivă. Pe lângă fier, mai conține magneziu, cupru și fibre probiotice. Are beneficii asupra colesterolului și poate reduce riscul de atac cerebral sau de inimă.
  12. Peștele – este un aliment hrănitor, conține pe lângă fier, acizi grași Omega 3. Îmbunătățește sănătatea creierului, a sistemului imunitar și o dezvoltare sănătoasă și corectă.

sursa foto: doc.ro

Continue Reading

Diverse

Studiu: Doi din trei români sunt stresați de măsurile stricte generate de contextul actual

Published

on

Procentaj îngrijorător scos la iveală în urma unui sondaj efectuat în ultima perioadă. Unul din doi angajați români susține că toate gândurile legate de pandemia de COVID-19 au făcut ca starea lor psihică să aibă de suferit, iar 23,6% că au fost chiar serios afectați emoțional. Și nu în ultimul rând, doi din trei sunt stresați de noile măsuri stricte pentru prevenirea răspândirii SARS-CoV-2.

Încă de la începutul pandemiei, 42% dintre respondenții care au fost nevoiți să lucreze de acasă au afirmat că și-au îndeplinit sarcinile de serviciu extrem de dificil în toată această perioadă, în timp ce 28% dintre cei chestionați au declarat că și-au desfășurat normal activitatea.

Anxietatea și stresul în raport cu pandemia, cu starea lor de sănătate și a celor dragi sau cu situația incertă de la locul de muncă, toate acestea i-au determinat pe aproape 17% dintre angajații care au răspuns la acest sondaj să ceară și ajutorul unui specialist pentru a-și menține sănătatea psihică. De asemenea, alți 9% intenționează să apeleze și ei la această soluție în perioada următoare.

sursa foto: heart.org

Continue Reading

Trending

Copyright © 2020 CityPressConstanta