Connect with us

Cultura/Educatie

Burse, pentru toți elevii din comuna constănțeană Saraiu

Published

on

Burse oferite pentru cei aproape 200 de elevi din comuna constănțeană Saraiu. În mijlocul vacanței de vară, aceștia au fost recompensați pentru meritele deosebite la învățătură. Premierea adolescenților a avut loc în sala de consiliu din noul sediu al primăriei, proaspăt inaugurat.

“Iată că astăzi a avut loc acest moment emoționant pentru mine, acordarea burselor de merit, a burselor de studiu și a burselor sociale pentru toți elevii Școlii Generale Nicolae Maraloi” din comuna Saraiu. Pentru că educația este un pilon important, vom continua acest demers, iar în calitate de primar, voi fi mereu alături de elevii noștri.”, declară DORINELA IRIMIA, primarul comunei Saraiu

Proiectul de hotărâre a fost inițiat în cadrul ultimei ședințe de consiliu local, pentru a stimula elevii și pentru a-i ambiționa să obțină rezultate cât mai bune la învățătură și în următorii ani școlari.

Cultura/Educatie

Lansarea volumului „Regionalizarea. Către un model de bună guvernanță a României”, la UOC

Published

on

Facultatea de Istorie și Științe Politice (FISP), din cadrul Universității Ovidius din Constanța, organizează joi, 18 aprilie 2024, lansarea volumului „Regionalizarea. Către un model de bună guvernanță a României”, coordonat de Alexandru L. Cohal, Dorin Dobrincu și George Ţurcănașu, publicat la Editura Polirom.

Evenimentul va avea loc în Sala Senatului din campusul universitar – Corp A (Aleea Universității, nr.1), începând cu ora 12.00 și va fi urmat de o dezbatere la care vor lua cuvântul: conf. univ. dr. Daniel Citirigă, prof. univ. dr. Florin Anghel, din cadrul FISP, prof. univ. dr. habil. Angelo Mitchievici, cadru didactic al Facultății de Litere și director al Bibliotecii Județene „Ioan N. Roman” din Constanța. Alături de aceștia vor vorbi Dorin Dobrincu și Mihai Chiper, cercetători la Institutul de Istorie „A.D. Xenopol“ – Iași al Academiei Române și Alexandru Cohal, cercetător la Institutul de Filologie Română „Alexandru Philippide”, Academia Română – Filiala Iași.

Despre carte

„Cartea de față este despre Moldova (regiunea), despre România și despre români, așa cum cei ce au scris în ea i-au putut vedea. Cercetători din domenii științifice diferite au răspuns, fiecare din unghiul său, la mai multe întrebări: de ce suntem organizați într-un fel, și nu în altul? Corespunde împărțirea administrativ-teritorială a țării, așa cum o vedem astăzi, nevoilor de ieri și de azi ale Moldovei, ale României și ale locuitorilor ei? Dar care sunt aceste nevoi? Și cum funcționează, în fond, statul?” (Coordonatorii volumului „Regionalizarea. Către un model de bună guvernanță a României”)

Despre coordonatorii volumului

Alexandru L. Cohal este lingvist, cercetător la Institutul de Filologie Română „Alexandru Philippide”, Academia Română – Filiala Iași. A urmat studii de filologie la Iași și de sociologie la Roma și la Pavia. Domeniile de interes: socioantropologia migrației și sociolingvistica migrației. Este vicepreședinte al Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei.

Dorin Dobrincu este istoric, cercetător Institutul de Istorie „A.D. Xenopol“ – Iași al Academiei Române. Domeniile principale de interes: istoria politică, socială și religioasă a României contemporane, editarea surselor istoriei contemporane, istoria regională. Este membru fondator și președinte al Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei.

George Țurcănașu este lector doctor la Departamentul de Geografie al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, fost cercetător la ENS LSH Lyon. Este specializat în geografia teritoriilor, cartografie și modele cantitative utilizate în geografie. Este membru fondator al Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei.

Continue Reading

Cultura/Educatie

Workshop de tehnici mixte, la Muzeul de Artă Constanța, cu prilejul Zilei Mondiale a Artei

Published

on

Cu prilejul Zilei Mondiale a Artei, sărbătorită anual pe data de 15 Aprilie, Muzeul de Artă din Constanța găzduiește, în zilele de 13 și 14 Aprilie un Workshop de tehnici mixte susținut de Cuciuc Romanescu Laura Sînziana, conf.univ.dr. la Facultatea de Arte, Universitatea Ovidius din Constanța, cu participarea cadrelor didactice, a studenților și masteranzilor din cadrul specializăriulor Pedagogia Artelor Plastice și Decorative, Educația Vizuală prin Studiul Peisajului și Figurii și Studii Interdisciplinare în Artele Vizuale.
În limbaj plastic, putem vorbi de Tehnici Mixte atunci când lucrăm cu cel puțin două tipuri diferite de media într-o lucrare. Spre exemplu, acesta ar putea fi acuarelă și creion, sau acrilice și creion sau acrilice și pix și colaj sau toate acestea împreună pe o pânză sau pe hârtie sau orice alt suport. Explorarea tehnicilor mixte este o modalitate de a experimenta și de a vă elibera de grija de a încerca să faceți lucrurile într-un anumit mod încercând tipurile diferite de materiale și medii și lasându-vă doar creativitatea să lucreze.
În cadrul acestui atelier simplu, participanții vor fi îndemnați să se conecteze cu creativitatea lor, scopul acestei intervenții plastice fiind de a invita un pic de aleatoriu și haos în procesul de creație artistică, ca o modalitate de a deschide și de a declanșa idei noi lăsând deoparte temerile de a face greșeli, îmbrățișând surprizele care apar din renunțarea la puțin control, jucându-se și, de ce nu, reconectându-se cu copilul interior. Participanții sunt invitați să experimenteze cu o varietate de medii, grafit, guașă, acuarelă, creioane colorate, markere, vopsea acrilică, în combinație cu diferite tipuri de suprafețe, aceasta din urmă influențând în mod direct semnul plastic obținut. Mulți artiști diferiți au folosit media mixtă, cum ar fi Degas, Romare Bearden, Jasper John, Jim Dine, Rauschenberg, și aici numim doar câțiva dintre aceștia.
Scopul plastic nu este acela de a obține rezultate sau proiecte finalizate, spațiul fiind deschis pentru a descoperi și experimenta fără teama de a face greșeli, descoperind astfel propriul limbaj vizual. Folosind o varietate de materiale de bază, semnele neintenționate și accidentele creative deschid o poartă spre frumusețea imperfecțiunilor scoțându-ne astfel din zona de confort. Combinațiile sunt nesfârșite, dar ideea de bază este combinarea și stratificarea materialelor pentru a obține rezultate unice.
Workshopul de Tehnici Mixte se va desfașura în intervalul orar 10.00-12.00, în datele specificate mai sus, termenii şi condiţiile vizitării publicului supunându-se regulamentului instituţiei.

Continue Reading

Cultura/Educatie

Spectacolul ”Hangița”, pus în scenă de viitorii actori, absolvenți ai Facultății de Arte

Published

on

Astăzi, 05 aprilie 2024, ora 19.30, la Teatrul pentru Copii și Tineret „Căluțul de Mare” are loc premiera spectacolului „HANGIȚA”, aparținând lui Carlo Goldoni, spectacol de licență al anului III Arta actorului, din cadrul Facultății de Arte, Universitatea „Ovidius” din Constanța, clasa Profesor univ. dr. Lică Gherghilescu, Lector univ. dr. Clara Ghiuvelechian, Asistent univ. dr. Dana Dumitrescu.

Continue Reading

Cultura/Educatie

Duc tradiția mai departe! Elevii școlii Jean Bart au încondeiat ouă de Paște

Published

on

Încondeiatul ouălor este o tradiție străveche și ocupă un loc deosebit de important în arta populară românească. Modele din Bucovina, Suceava, dar și din alte părți ale României s-au regăsit pe ouălele realizate de mai mulți elevii de la o școală din Constanța. Cu ajutorul profesoarei lor de religie, adolescenții au avut ocazia să învețe tehnicile păstrate și transmise din moși strămoși, iar acum și-au demonstrate talentul în cadrul unui concurs care are ca scop păstrarea obiceiurilor, tradițiilor, datinilor și meșteșugurilor populare românești.

La 14 ani, Petruța a dezvoltat o pasiune pentru încondeiatul ouălor de Paște. A învățat acest meșteșug străvechi de la profesoara ei de religie, iar pasiunea pentru tradițiile și obiceiurile noastre vine din familie. Când era tânără mama ei, care este din Suceava, țesea la război, iar Petruța își dorește să ducă tradițiile mai departe.

”Cu timpul am prins și dexteritate. De ce ai nevoie ca să-ți iasă perfect un ou încondeiat? De răbdare și din punctul meu de vedere si de un pic de talent și de un ochi geometrizat. Cu ce începi tu de obicei? Spre exemplku acum am început să fac acest model și am început cu liniiile paralele si dupa corpurile principale reprezentate de cruce si dupa detaliile”, a declarat Petruța – elevă 

Ca Petruța, și alți elevi au făcut o demonstrație a îndemânării și talentului lor, înfrumusețând coaja ouălor cu motive specifice – forme geometrice sau florale, cât și motive religioase, iar creațiile lor vor fi reunite într-o frumoasă expoziție dedicată sfintelor sărbători pascale.

”De când ai învățat să încondeiezi ouă? De aproape 2, 3 ani și ți s-a părut greu? Da mi s-a părut greu dar cu timpul am exersat si au inceput sa mi iasa din ce in cem ai frumoase. Prima oara il golim, apoi putem sa facem un mic desen, si il bagam in culori si tot asa.!”,

”M-am apucat în clasa a 5 și acest concurs pe mine ma dezvolta deoarece inveti lucruri noi si iti faci prieteni noi”,a declarat Denisa, elevă

Ouăle încondeiate sunt vedetele de pe masa de Paște. Iar elevii care au vrut să învețe tehnicile păstrate și transmise din moși strămoși au avut ocazia să participe la un atelier pe această temă, în cadrul concursului județean „Tradiții Dobrogene”, ajuns la cea de-a doua ediție, organizat de Centrul Cultural Județean Constanța ”Teodor T. Burada”, în parteneriat cu Școala Gimnazială nr.18 ”Jean Bart”. Cea care îi ghidează pe copii în cadrul proiectului este profesoara de religie Mariana Momciu. Dascălul a învățat meșteșugul în urmă cu 20 de ani.

”Am observat că un copil care are talente artistice își dezvoltă în timp abilități în funcție de plăcerea proprie și conjunctură. Eu încondeiez ouă de 24 de ani si am gasit disponibilitatea la părinti ca si copii sa faca in timpul liber. Nu lucram foarte mult, numai in perioada asta inainte de Pasti. +  motivele sunt reprezentate de activitatile de la sat, pentru ca gasim reprezentata groapa, sapa, pasari, cocosul de exemplu, gasim crucea, dar cele mai vechi sunt cele legate de muncile campului si activitatile omului”, a declarat prof. Mariana Momciu – profesor coordonato

Oul are o simbolistică bogată, iar culorile folosite sunt: albul – simbol al purității, roșul – semnifică viața, albastrul – culoarea cerului și a apei, negru – fertilitatea, galben – reprezintă lumina Soarelui și aurul, iar liniile pictate pe ouă simbolizează eternitatea. Proiectului cultural-artistic „Tradiții Dobrogene” se bazează pe activități culturale realizate cu elevii, și are ca scop dezvoltarea abilităților de descoperire, păstrare dar și transmitere a obiceiurilor, tradițiilor, datinilor și meșteșugurilor populare românești, către generațiile viitoare.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 CityPressConstanta || citytvconstanta@gmail.com || 075.888.2222